The Loneliest Road in America

Opp, ned og over sletta. Opp, ned, og over sletta.

...dette er Nevada. Om igjen og om igjen gjør vi det samme. Vi sykler opp et fjell, ruller ned og krysser slettedalen. Vi sykler langs Highway 50, som de lokale kaller The Loneliest Road In America. Og vi er ganske så enige. Her er det ikke skremmende mye action langs veien. Vi har vært på denne veien i 4 dager nå, og etter i morgen er vi ferdige med hele Nevada og Highway 50. Det skal bli deilig!

Selv om landskapet langs veien er kjedelig har vi hatt noen festlige hendelser. I Baker bodde vi i et trailer home. Det var spesielt og morsomt. Morgenen etter spiste vi frokost i soloppgangen med stedets caféeier. En kunstnerisk nevadianer med italienske aner og hang til å spille den dramatiske filmmusikken til "Den engelske pasienten" på stereoen. Høyt.

På en bakketopp på vei til Eureka ble vi stoppet av to journalister fra The Las Vegas Sun. De hadde sett oss i Baker og fulgt etter oss for å spørre om vi ville være med i en artikkel om Highway 50. Sure! Dette var jo stas. De fulgte oss resten av dagen, og morgenen etter...blir spennende å se hvordan det blir.

I går skulle vi til Austin, en tur på 117 km. Når vi kom frem var kl 14 og vi spiste middag. Jeg synes dagen var ung enda og foreslo at vi skulle begynne å sykle på morgendagens etappe. Gunnvor var enig, og kl 1530 var vi på hjul igjen. Vi følte oss i fin form og tenkte at det ville være supert om vi klarte en todagers tur på kun en dag. I løpet av turen fikk vi se en nydelig solnedgang og plutselig ble Nevada et vakkert sted å være. Totalen igår ble på 226 km, i løpet av 10 effektive sykkeltimer. Totalt på turen har vi 6100 km bak oss.

I dag har vi hatt en kortere dag, i massiv motvind. Det har vært tungt, spesielt etter gårsdagens monsteretappe, men vi trøster oss med at vi nå snart er fremme. Vi har klatret over de verste fjellene, og den eneste humpa vi har igjen er passet over Sierra Nevada som ligger i grensen mellom California og Nevada. Den begynner vi kanskje på i morra, kommer litt an på vindretningen og viljen i beina.

Takk for tips og lykkeønskninger i kommentarfeltet, det setter vi stor pris på! Vi vil så gjerne laste opp bilder så dere kan se hvor øde det er her, men siden jeg ikke har tilgang til PC blir det vanskelig.

Gunnvor hilser fra nabosenga her på motellet, kl er 19 og vi er straks klar for å sove. Jada, sånn er det å være seriøs sykkelturist. Vi digger å sove. Masse.

Ågern

11.08.2011 kl.22:57

Tro ikke at jeg ikke følger med selv om jeg ikke poster kommentarer.. Kall det stum beundring (og misunnelse). Big cred.

Mor og far Ness

12.08.2011 kl.21:52

Har fått besøk av Julie i helga og det er kjempekjekt. Skal til Byrkjelo og sjå på NM i friidrett i morgon og kanskje søndag. Der er dei nesten like spreke som dåkke :) Vi er mektig imponert over at de sykla 226km på ein dag! Og så gledar vi oss til å få lese artikkelen om syklinga dykkar. Pappa lurer på ka de gjer med bagasjen når de er inne og ete. Lar de den stå igjen ute eller tek dåkke den med inn?

Eldbjørg

12.08.2011 kl.22:35

Koser meg over bloggen dokka - og er misunnelig og mektig imponert kvar gong dokke legge ut nye oppummeringar. Men; trudde aldri at Gunnvor skulle late seg intervjue av ein jourunalist - eg vert stadig overraska over nye og ukjent sider ved dette tantebarnet mitt :-). For øvrig flott at dokke fekk med ein solnedgang også - er vert to dagsetapper det! Men jenter, no trur eg det er tanken på ein kald øl i kveldinga som lokker til fleire dagsetapper på ein dag! For min del er ferien no over for i år - og på mandag er det jobb. Skal forsøke å motivere meg til å stå opp ved soloppgang i morgen... som ei førebuing til mandagen...!

karin mamma

13.08.2011 kl.00:22

Lykke til med sjarmør-etappen. Det må være en sabla go følelse å ha gjennomført dette. E syklet 25 km igår og kjenner det en viss plass. Imorgen satser vi på en fjelltur i fineværet. Snart skal vi hente Nelson hjem fra forbedringsanstalten. Spennende å se om vi klarer å opprettholde kustusen som K og R har fått på han. Ellers alt vel. Gleder oss til å se deg igjen snart Frida. Og lykke til med ditt neste prosjekt Gunnvor.

Margrete

13.08.2011 kl.18:04

Rekna med dåke legge ut ein link til intervjuet, gleda meg :) Vi er i Spania no, ein liten tur før skulen begynne igjen torsdag.

Jarl-Erik S.

25.08.2011 kl.05:10

Respekt!

Utrolig artig å lese bloggen deres, etter at jeg så linken i denne artikkelen om dere:

Den ble forøvrig postet i gruppen Vegas Viking Gang sitt forum på facebook ;)

Lykke til videre med syklingen